Δευτέρα, 28 Μαρτίου 2011

ΟΜΑΔΕΣ ΕΦΗΒΩΝ

(Ο Ψυχανθός σημειώνει:)
Η εφηβική ηλικία εν γένει θεωρείται ως μια κρίσιμη περίοδος της ζωής του ανθρώπου. Χρονολογικά, δεν υπάρχει σαφής έναρξη και λήξη της. Παρ’ όλα αυτά η αλλαγή της συμπεριφοράς του ατόμου δεν μπορεί να μην αποτελέσει προειδοποιητικό μήνυμα για τους γύρω του. Σιγά-σιγά, γίνεται απόλυτα εμφανές ότι οι έφηβοι υφίστανται τις φυσιολογικές αναπτυξιακές, αλλά και ψυχολογικές μεταβολές, ενώ ταυτόχρονα αισθάνονται πως το περιβάλλον τους, στενό ή μη, δημιουργεί μεγάλες απαιτήσεις, τις οποίες και επιτάσσει όλη η κοινωνία τοποθετώντας τους σε ένα είδους στόχαστρο.
Φανταστείτε ένα «παλάτζο» μεταξύ δύο συγκρουόμενων κόσμων… Μεταξύ του «παιδικού θανάτου» και της γέννησης της ώριμης ηλικίας βρίσκεται ο έφηβος, ο οποίος και ακροβατεί μετακινούμενος από το ένα άκρο στο άλλο. Αντιλαμβάνεται ότι δε γίνεται ακόμη απόλυτα αποδεκτός από τη – θελκτική – ομάδα των ενηλίκων, αλλά συνάμα αμφισβητεί  την ένταξή του στην ομάδα που υποτιμά, και απ’ την οποία θέλει να απεμπλακεί (την παιδική).
Οι έφηβοι εναγωνίως επιζητούν να λύσουν το παραπάνω μυστήριο, το μυστήριο που θα τους καθορίσει, επιτέλους, την ταυτότητα του εγώ τους. Νιώθουν εγκλωβισμένοι σε έναν Κυκεώνα  που αδυνατούν να δουν πως οι ίδιοι τον έχουν φτιάξει.
Σε αυτό το σημείο καλούνται οι ειδικοί θεραπευτές, να της γνωστοποιήσουν πως τελικά, δεν πορεύονται μόνοι τους στο θολό τους τοπίο. Μέσα στην ομάδα εντοπίζονται οι υπερβολικές ή οι προβληματικές συμπεριφορές που εκδηλώνουν οι έφηβοι μέσω αγχωτικών καταστάσεων, ή αντιθέτως, μέσω της αδυναμίας και άρνησης της εξωτερίκευσης των σκέψεών τους. Δημιουργείται ένα κλίμα εμπιστοσύνης, μεταξύ ομηλίκων και μη, ώστε να μην κλείνονται στον εαυτό τους ή να μην απορρίπτουν a priori την όποια άποψη και το ενδιαφέρον των άλλων.

 Στο Κέντρο «ΨΥΧΑΝΘΟΣ», αφενός ερμηνεύονται οι μη επιθυμητές αντιδράσεις του ατόμου, ενώ ταυτόχρονα ενισχύονται οι θετικές, με στόχο την όσο το δυνατότερο εξάλειψη των πρώτων και, φυσικά, την καλλιέργεια αυτοεκτίμησης μέσω της προσωπικής συνειδητοποίησης των ιδιαίτερων κλίσεων και ταλέντων του.



ΜΕΛΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ,
ΕΙΔΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ – ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ.
www.psychanthos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου